Hur kan vi hjälpa dig?

Övriga kortfrågor

  • Hur hittar jag min PIN-kod till kortet?

    För att få tag på pinkoden, gör följande steg:

    1. Gå till ID06 Portalen och logga in.
    2. Klicka på ”Mina kort”
    3. Om sidan ber er logga in igen, repetera inloggning.
    4. Klicka på “Se alla dina nuvarande kort och kortbeställningar”
    5. Klicka på “ögat” längst ut till höger på raden för ditt kort, så ser du din pinkod.
  • Kan eleven använda sitt elevID06-kort när personen sommarjobbar på mitt företag?

    Nej, elevID06-kortet ska endast användas när personen praktiserar under skoltiden. Ska personen arbeta under lov ska du som arbetsgivare beställa ett ID06-kort till personen.

  • Vad händer när jag avslutar min anställning?

    Då ska ID06-kortet lämnas tillbaka till arbetsgivaren, som avslutar det i ID06-portalen.

  • Var kan jag skanna pass och id-kort?

    Här finns både information om skanning och en lista/karta med våra skanningspartners.

  • Hur vet jag om jag har det nya kortet?

    Man kan bland annat se det på den LOA2-märkningen som finns i det högra översta hörnet på det nya kortet. En annan tydlig skillnad är fotografiet, på det nya ID06-kortet är fotografiet svartvitt medan det på det gamla ID06-kortet är fotografiet i färg.

    Sedan 2020-01-21 är alla aktiva kort enligt den nya standarden. Då avslutades alla som var enligt den gamla standarden.

  • Om det ansökts om SINK för en viss tidsperiod och Skatteverket sen tagit beslut, måste det skickas en ny ansökan om SINK till Skatteverket vid beställning av ett nytt ID06 kort?

    När ansökan om SINK är godkänd av Skatteverket så tilldelas också personen ett samordningsnummer. Det räcker med att ange det samordningsnumret vid beställning av ett nytt ID06 kort.

Emulering av Mifare Classic upphör

  • Kan vi addera teknik på ID06-kort som stödjer Mifare?

    ID06 accepterar inte att teknik i syfte att stödja Mifare, klistras på ett ID06-kort eller monteras med ett direkt samband till ett ID06-kort, som på exempelvis en korthållare. Informationen på ID06-kortet är lasergraverat, vilket är en av flera säkerhetsdetaljer inom ett ID06-kort. Ett ID06-kort som på något sätt är förändrat, är att betrakta som ogiltigt.

    ID06 godkänner dock att EM chip sätts på korthållare då detta inte stör ID06-kortets funktion. ID06 rekommenderar att företag som idag har EM-läsare eller Mifare-läsare använder ID06-kortets UID som går att läsa via Mifare-läsare.

  • Mitt ID06 kort fungerar inte

    Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.

    Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.

    Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.

    Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.

    Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med kortleverantören.

    Är det ett fysiskt problem med kortet kontakta er kortleverantör.

  • Vad gör jag om en accessutrustning inte stödjer ID06-kortet?

    Via Partners – ID06 på ID06.se hittar du leverantörer av accessutrustning, vars teknik stödjer ID06-kort och läser av all information på kortet. När det gäller accessutrustning som används utanför ID06-systemet, har det inte skett någon förändring, utan kortet fungerar på samma sätt idag som igår. Läs mer om ID06-kort teknik Tekniken i ID06-kortet – ID06 på ID06.se

  • Vilka applikationer / accesslösningar stödjer ID06-kort?

    Kontakta någon av ID06 ackrediterade leverantörer av utrustning som stödjer ID06 här. Välj en partner som kan leverera säkra lösningar åt dig.

    När det gäller att använda ID06-kort utanför ID06 systemet till exempel för: ett kontor, lunchmatsal eller annat, så fungerar kommande ID06-kort på samma sätt som nuvarande ID06-kort.